perjantaina, maaliskuuta 30, 2007

LASTENKOTI: Työssäoppimisen oppia

Tein tänään välivuoron, mikä olikin ihan hyvä juttu. Menin töihin 9.30, alunperin olisi ollut iltavuoro 14-22. Mukava saada rauhoittua ennen huomista pitkää 12 tunnin vuoroa.

Aamuvuorossa olevalla ohjaajalla oli yhden lapsen kanssa neuropsykologi ja minä jäin siksi ajaksi pitämään taloa pystyssä, lähinnä päivystämään. Emäntä oli jättänyt viestin koskien päivällistä. Taas kerran sellainen ruoka, mitä en itse kokkaile kotosalla. Elämäni ensimmäinen makkarakastike. Onneksi on netti ja äiti.

Imuroin ensiksi talon. Kesken kaiken ovikello soi. Yksi tyttö oli unohtanut äidinkielen esseensä kotiin. Ihan hyvä että olin paikalla, olisi ollut aika surku ajaa kotiin, eikä olisi ollut ketään avaamassa ja olisi pitänyt palata tyhjin käsin kouluun.

Valmistelin ruuan ajoissa, sillä opettaja oli tulossa kahden aikaan käymään. Pilkoin makkarat ja sipulit sekä pesin 48 perunaa.

Opettaja ehti paikalle ennen kuin ho tuli iltavuoroon. Esittelin vähän paikkoja ja jutskailtiin aamuvuorolaisen kanssa.

Keskustelussa sitten aloitettiin mun fiiliksillä. En ollut kauheen valmistautunut kertomaan mitään ja tuntui vaikealta ammentaa päästään asioita. Ho kertoi vähän harjoittelijoiden ohjaamiskuvioista heillä ja jakson tavoitteista heidän näkökulmastaan. Sain hyvää palautetta ja olin tosi yllättynyt, en jotenkin osannut arvioida itseäni ihan samalla tavalla. En myöskään ole pitänyt itseäni niin perfektionistina kuin ymmärsin muiden puheista. Joistain kommenteista olin ihan ällikällä lyötynä. Kuten esimerkiksi siitä, että opettaja sanoi, että aina kun aloitan jotain juttua tai lähden jollekin jaksolle, varmistan, että selviän siitä. Ja siksi kiitteli, että uskalsin lähteä lastenkotiin työssäoppimaan, alueelle josta en tiennyt ennen tätä mitään.

Ho:n mukaan pitäisi vähän relata välillä, sillä väsytän itseni jatkuvalla itseni ja muiden tarkkailulla, analysoinnilla ja mitäköhän kaikkea siinä listassa oli. Ho:n mainitsemat kehityshaasteet olivat sellaisia, mitkä olin itsekin tunnistanut, mutta en ehkä osannut aiemmin nimetä niitä yhtä selvästi. Jo aikaisemmin mainitsemani auktoriteettiasia on yksi tälläinen. Koska en ole täysin varma, arastelen toimia. Luulen, että keskustelun jälkeen olen taas asteen rohkeampana ottamassa tilanteita haltuun.

Ho lähti viettämään sisarusiltaa kolmelta ja opettajalle ja mulle jäi hetki aikaa jutella. Joutui vähän kouluhuolia purkamaan ja se helpotti. Sari kun kuitenkin näkee koko laajuudelta mitä koulun parissa puuhaan.

Kotimatkalla pohdiskelin tätä omaa varmuutta, jota esim. leirityöskentelyssä löytyy. Koen leirin teossa, etenkin protuleirin, olevani vahvoilla kaikessa. Vedän hyvin keskusteluja, leikkejä, pidän yllä järjestystä, aikatauluja sekä tiimin ja ryhmän toimintaa, varmaan siksi siellä olen niin vahvoilla. Lastenkodissa on niin paljon uusia asioita ja tilanteita, joiden takia varmaan jännitän. Ho on kuitenkin sanonut, etten mä voi isoja mokia tehdä. Hassua, että näillä fiiliksillä nyt, kun ennen jaksoa oli fiilis, että sinne vaan ja vaikka mokailemaan, sitenhän sitä oppii..

Säästän lukijat ruuanlaitto- ja syömistarinoimiselta ja lepuutan päätäni hyvällä omallatunnolla ennen huomisen pitkää vuoroa.

Tunnisteet: ,

1 Comments:

At 17:05, Anonymous Anonyymi said...

mentioned most people will pay off their own loans before its due together with free of fees and penalties
A respected credit card debt good cause wants numerous individuals switching to individuals designed for enable in excess of cash advance loan money owed so that you can 2 bottle the. unsecured debt charitable reveals all over used any near future, excessive attention borrowing products in 2010. The particular good cause says 36 months past the numerous clientele with them has been simple.
pożyczki gotówkowe przez internet bez bik
kredyty samochodowe bez zaświadczeń o dochodach
e-pożyczka bez bik
polecana strona
kredyty bez bik

http://szybkapozyczka24.info.pl
http://kredytybezbik24.net.pl
http://szybkapozyczka24.info.pl

 

Lähetä kommentti

<< Home